Egymásnak esett Nagy Márton és Szijjártó Péter a kormányülésen, Orbán csak nézett
Kattints a hírhez tartozó címkékre:
Kormányülésen robbant a vita az akkugyárak jövőjéről: Nagy Márton és Szijjártó Péter összecsapása
Tavasz közepén a magyar kormány egyik ülése meglehetősen feszült légkörben zajlott. A Direkt36 szerint két kiemelkedő miniszter, Nagy Márton gazdaságfejlesztésért felelős miniszter és Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter éles vitába keveredett a hazai akkumulátorgyártás jövője kapcsán.
A vita Nagy Márton kezdeményezésére alakult ki, aki az elektromos autók piacán jelentkező visszaesés kapcsán vetette fel az akkumulátorgyárakra épülő magyar stratégia helyességét. Az áprilisi statisztikák alapján ugyanis Európa-szerte csökkent az elektromos autók eladása, ami közvetlen hatást gyakorolt a magyarországi akkugyártásra is. A miniszter megkérdőjelezte, hogy Magyarország helyesen döntött-e, amikor a kormány stratégiai szintre emelte az akkumulátorgyárak építését, ezzel utalva Szijjártó Péter külügyi tevékenységére, aki az elmúlt években számos akkumulátorgyártással kapcsolatos külföldi beruházást hozott Magyarországra.
Nagy állítólag erőteljesen bírálta Szijjártót, amiért az elmúlt években túlságosan nagy hangsúlyt fektetett az akkumulátorgyárakra, és szerinte a külügy rosszul mérte fel a piac fejlődési irányát. Az elektromos autóipar fellendülése ugyan ígéretesnek tűnt, de a jelenlegi adatok szerint az optimizmus nem hozta meg a várt eredményeket. Szijjártó nem hagyta magát, és azzal érvelt, hogy a piaci ciklusok természetesek: a kezdeti fellendülést visszaesés követi, de később az eladások magasabb szintre állnak vissza.
Az összetűzés során Orbán Viktor miniszterelnök passzív megfigyelőként vett részt, csupán hallgatta miniszterei érveit, és nem avatkozott bele a vitába. A kormányülés ezen szakasza sokat elárul Nagy Márton ambiciózus személyiségéről és konfrontatív stílusáról, amely különösen akkor válik markánssá, ha nem a főnökeivel kell szembenéznie.
A vita háttere jól tükrözi a magyar gazdaság fejlesztésének kihívásait. Noha Nagy Márton látszólag támogatója az akkumulátoriparnak, elképzelhető, hogy az iparág túlzott előtérbe helyezését problémásnak tartja. A valóság az, hogy Magyarország akkumulátorgyártási kapacitásainak fejlesztése még azelőtt elkezdődött, hogy Nagy Márton a kormányba került volna, és jelen állás szerint az iparág nemhogy lendületet adna a magyar gazdaságnak, hanem fékező tényezővé vált.
A jövő azonban kérdéses. Az elektromos autózás elterjedése és az akkumulátorpiac fellendülése a következő évek gazdasági és politikai döntésein is múlik. Az, hogy az akkugyártás hosszú távon valóban húzóágazat lesz-e, sok tényezőn áll vagy bukik – többek között a piaci kereslet alakulásán, valamint a magyar és uniós támogatásokon.
Ha hibát találtál, vagy megosztanád a véleményedet, kérjük, jelezd az alábbi e-mail címen:
e-mail cím megjelenítése
. Köszönjük az észrevételeidet!