január 07. kedd
Facebook
TheNews
← Friss hírekért ugorj a főoldalra

Egymilliárd forintnyi EU-s pénzből épül 3,5 kilométer bicikliút

Reméljük tartós lesz....


Kattints a hírhez tartozó címkékre:
Bicikliút   Építkezés   EU   Magyarország   Magyar kormány   Orbán kormány   Fidesz   Választások   Kampány   Zala vármegye

Épül-Szépül Magyarország

Új kerékpárút épül Zalaegerszeg és Teskánd között uniós támogatással

Zalaegerszeg és Teskánd között új kerékpárút építése kezdődik, amelyre több mint egymilliárd forintnyi vissza nem térítendő európai uniós forrást különítettek el – adta hírül Zala Vármegye Önkormányzata. A projekt célja a közlekedési kapcsolatok javítása és a fenntartható mobilitás erősítése a térségben.

A beruházás a TOP Plusz program „Élhető települések” felhívásának részeként valósul meg. Az építkezés során egy fő, 3,5 kilométeres nyomvonalat alakítanak ki, amelyet további három, kisebb szakasz egészít ki: egy 183 méteres út Teskánd északnyugati részén, egy 326 méteres ág Andráshida irányába, valamint egy 149 méteres szakasz Ebergény felé.

A kivitelezést a Sprint Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. végzi, a munkálatok várhatóan 2025 júniusára fejeződnek be. Az új bicikliút nemcsak Zalaegerszeg és Teskánd közvetlen összeköttetését biztosítja, hanem kapcsolódik a már meglévő Zala-völgyi kerékpárúthoz is, amely Teskándot Zalalövővel köti össze.

Drága? - nem baj ha igen, de reméljük tartós lesz

Az elmúlt időszakban több kerékpárút-projekt is problémákba ütközött Magyarországon. Például a 12,74 kilométeres, Sirokot, Tarnaszentmáriát és Verpelétet összekötő bicikliút egyik szakasza öt hónappal az átadás után omlott be. Hasonló gondok adódtak a Bodrogkeresztúr és Tokaj közötti bicikliúttal is, amely csupán egy évet bírt ki, mielőtt komoly szerkezeti károk léptek fel. Ennek helyreállítása már nem uniós forrásból, hanem állami támogatásból valósul meg, jelentősen megdrágítva a költségeket.

A zalai projekt iránti várakozások nagyok, hiszen az új kerékpárút hozzájárulhat a helyi közlekedési hálózat fejlesztéséhez és a turizmus fellendítéséhez, ugyanakkor a kivitelezőknek különösen ügyelniük kell a tartósságra, hogy elkerüljék a korábbi példák hibáit.

Amiket említettünk


1; Milliós beruházás, néhány hónapos élettartam: megsüllyedt egy új kerékpárút

Alig pár hónappal az átadása után súlyos problémák jelentkeztek a Sirokot, Tarnaszentmáriát és Verpelétet összekötő kerékpárút egyik szakaszán. Az érintett terület Verpelét és Tarnaszentmária között található, ahol az egyik áteresz beomlott – számolt be róla az rtl.hu egy olvasói fotó alapján.



A kerékpárút építése több mint 1 milliárd forint európai uniós támogatásból valósult meg, kilométerenként 85 millió forintos költséggel. Az alig 12,74 kilométeres szakaszt februárban adták át, azonban a beruházás tartósságával kapcsolatban máris komoly kérdések merültek fel.

A fotót beküldő helyi lakos szerint a kivitelezés hibái egyértelműek. Mint írta, az átereszhez használt betoncsövet egyszerűen csak a talajba helyezték, anélkül, hogy azt megfelelően megerősítették volna. Bár az elmúlt időszakban esős időjárás volt, a károsodás nagysága inkább a tervezési és kivitelezési hiányosságokra mutat rá, mintsem a természet erőire.

A történtek ismét ráirányították a figyelmet arra, hogy a jelentős uniós forrásokból megvalósuló fejlesztések minőségét milyen szigorúan kellene ellenőrizni.


2; Milliós károk: Egy év után újítják fel a beomlott bicikliutat

A Bodrogkeresztúr és Tokaj közötti kerékpárút mindössze egy évvel az átadása után súlyosan megsérült, ami miatt 1,1 milliárd forintba kerül majd a helyreállítása. Az eredeti építés költségeinek jelentős részét, 700 millió forintot, az Európai Unió finanszírozta, de a felújításhoz már kizárólag állami forrásokat használnak.



A problémás szakaszt eredetileg a Mento Kft. építette, egy olyan cég, amelyet korábban 860 millió forintos bírsággal sújtott a Gazdasági Versenyhivatal kartellezés miatt. A felújítás során nemcsak a kerékpárutat, hanem a közutat is újra kell építeni. Emellett támfalat, villamos tápkábelt és vízvezetéket is létesítenek, valamint gondoskodnak a vízelvezetésről 400 méter hosszan.

A kivitelező a hibát az úttest beázásának tulajdonította, míg a Magyar Közút szerint a kerékpárút omlása okozta a problémát. A helyreállítást végül a Colas Út Építőipari Zrt. nyerte el 1,13 milliárd forintért.

Hasonló problémák jelentkeztek egy másik, Sirok és Verpelét közötti bicikliútnál is, ahol szintén uniós forrásból valósult meg a beruházás. Azonban itt a helyreállítás költsége jóval alacsonyabb, mindössze 27 millió forint. Ezek az esetek ráirányítják a figyelmet a tervezési és kivitelezési hibák súlyos következményeire, valamint a felelősség kérdésére.

Összegzés:

Eu-s Pénz van amíg meg nem állítjuk Brüsszelt, felelős pedig van, méghozzá mindig a másik az...!!!

TOP 6 Hírünk
Legfrissebb Híreink
TOP 6 Hírünk
Legfrissebb Híreink
TOP 6 Hírünk
Legfrissebb Híreink