Projekt:12 állami beruházás, 251 milliárd forint, egyetlen nyertes – Ki lehet az?Projekt:
Az elmúlt években a magyar kormány kiemelt figyelmet fordított az akkumulátoripari fejlesztések támogatására. 2017 óta több mint ezermilliárd forint értékben ítélt oda vagy fizetett ki a magyar állam különféle támogatásokat az iparágnak, amelynek célja, hogy Magyarországot az európai akkumulátorgyártás egyik központjává tegye. Ez a folyamat nem csupán az ipari gyárak létesítésére korlátozódik, hanem az ezek működéséhez szükséges infrastruktúra-fejlesztésekre is, amelyek szintén hatalmas költségeket jelentenek.
Az akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztések sorozatáról a legutóbbi kutatás során fény derült, hogy a magyar állam által finanszírozott 12 beruházás összértéke eléri a 251 milliárd forintot. Ezen projektek túlnyomó többségét ugyanaz a cég vagy konzorcium végezheti el: Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő Mészáros és Mészáros Kft., illetve a hozzá kapcsolódó V-Híd Zrt.
A Mészáros és Mészáros Kft. az elmúlt években rendszeresen feltűnt nagy volumenű állami beruházások kivitelezőjeként. A vállalkozás nevét gyakran emlegetik, amikor közbeszerzések nyerteseit elemzik, különösen az infrastruktúra-fejlesztési projektek esetében. Az akkumulátoripar esetében sem történt ez másként: az ipar bővítéséhez szükséges fejlesztések jelentős részét ez a cég végezheti el.
Projekt:Az iparág és az állami beruházások kapcsolataProjekt:
Az akkumulátoripar telepítése Magyarországra nem csupán azért költséges, mert a gyárak létesítése, üzembe helyezése és működtetése nagy anyagi ráfordítást igényel. A gyárak működéséhez elengedhetetlen infrastruktúra kiépítése – beleértve az utakat, vasúthálózatot és energiavezetékeket – szintén hatalmas kiadással jár. Az ilyen fejlesztéseket általában az állam finanszírozza, ezzel is hozzájárulva ahhoz, hogy a külföldi befektetők számára vonzóbbá tegye az országot.
A kutatás alapján megállapítható, hogy 2017 óta számos akkumulátoriparhoz kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztést jelentettek be. A 13 nagyobb beruházás összértéke meghaladja a 260 milliárd forintot, és ezek közül 12 projekt kivitelezését a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó vállalatok kapták meg, így lényegében egyetlen szereplő dominálja ezt a szektort.
Projekt:Miért pont a Mészáros-csoport?Projekt:
A Mészáros-csoport gyors ütemű növekedése és folyamatos megjelenése a nagy állami beruházásokban számos kérdést vetett fel az elmúlt években. A cégcsoport sikerét több tényező is magyarázhatja. Egyrészt jelentős kapcsolati hálóval rendelkeznek, amely előnyt jelent a közbeszerzések során. Másrészt a vállalat technikai és pénzügyi háttere lehetővé teszi, hogy nagy volumenű projekteket is magabiztosan vállaljon el.
Az állam és a Mészáros-csoport közötti együttműködés nem új keletű jelenség, és sokan arra hívják fel a figyelmet, hogy a cég sikere összefüggésben lehet az állami támogatásokkal és megbízásokkal, amelyeket az elmúlt években kaptak.
Az akkumulátoripar a jövő egyik kulcsfontosságú ágazata, különösen az elektromos autógyártás terjedésével. Az iparág Magyarországra telepítése hosszú távon jelentős gazdasági előnyökkel járhat, ugyanakkor komoly környezeti és társadalmi kihívásokkal is szembe kell nézni. Az infrastruktúra-fejlesztések elengedhetetlenek ahhoz, hogy az iparág zökkenőmentesen működjön, azonban ezek finanszírozása és kivitelezése körüli kérdések továbbra is megosztják a közvéleményt.
Az biztos, hogy a következő években további beruházásokra lehet számítani, hiszen Magyarország célja, hogy vezető szerepet töltsön be az akkumulátorgyártás területén Európában. A kérdés azonban továbbra is nyitott marad: vajon kik lesznek ennek a hatalmas ipari fejlesztésnek a legnagyobb nyertesei?
Projekt: Komárom város és komáromi ipari park víziközmű-hálózata – Költsége: 11,3 milliárd Ft – Kivitelező: Mészáros és Mészáros Kft., Euroaszfalt
Projekt: Tata–Komárom távvezeték – Költsége: 12 milliárd Ft – Kivitelező: Mészáros és Mészáros Kft., Euroaszfalt
Projekt: Balmazújváros–Hajdúnánás–Hajdúböszörmény távvezeték – Költsége: 17 milliárd Ft – Kivitelező: Mészáros és Mészáros Kft.
Projekt: Hajdúnánás–Görbeháza ivóvíz-távvezeték – Költsége: 7,7 milliárd Ft – Kivitelező: Mészáros és Mészáros Kft.
Projekt: Balmazújváros-Debrecen távvezeték – Költsége: 16,2 milliárd Ft – Kivitelező: Mészáros és Mészáros Kft.
Projekt: Iváncsa szennyvíz – Költsége: 8,4 milliárd Ft – Kivitelező: Mészáros és Mészáros Kft.
Projekt: Iváncsa víziközmű – Költsége: 19,8 milliárd Ft – Kivitelező: Mészáros és Mészáros Kft.
Projekt: Göd víziközmű – Költsége: 32,2 milliárd Ft – Kivitelező: Mészáros és Mészáros Kft., Euroaszfalt
Projekt: Váci vízmű kapacitásbővítése – Költsége: 15,7 milliárd Ft – Kivitelező: Mészáros és Mészáros Kft.
Projekt: Debrecen–Füzesabony vasútvonal fejlesztése – Költsége: 65,7 milliárd Ft – Kivitelező: V-Híd Zrt.
Projekt: Iváncsa vasúti kapcsolat – Költsége: 23 milliárd Ft – Kivitelező: V-Híd Zrt.
Projekt: Nyíregyháza ipari park út- és közműépítések – Költsége: 22 milliárd Ft – Kivitelező: Mészáros és Mészáros Zrt., KE-VÍZ 21 Zrt.
Projekt: Nyíregyháza ipari park földmunkái – Költsége: 9 milliárd Ft – Kivitelező: Nyír-Wetland Kft.
```
Számos, már bejelentett beruházásnál még nem hirdették ki a közbeszerzések győzteseit, akadt azonban tizenhárom olyan, amelyekről már minden adat elérhető. A víziközmű-, közút- és vasútfejlesztések között ilyen projektek vannak
Ha hibát találtál, vagy megosztanád a véleményedet, kérjük, jelezd az alábbi e-mail címen:
e-mail cím megjelenítése
. Köszönjük az észrevételeidet!