Adatszivárgás egy budapesti végrehajtói irodából – rendőrségi nyomozás indult
Érzékeny adatok kerülhettek ki egy fővárosi végrehajtói irodából
Egy budapesti végrehajtói iroda december elején adatvédelmi incidens miatt tett bejelentést a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál – értesült a HVG. A Budapesti Rendőr-főkapitányság lopás gyanúja miatt nyomozást indított az ügyben.
Rendőrségi vizsgálat zajlik
A XXI. kerületi Rendőrkapitányság nyomozást folytat az eset kapcsán. A hatóságok megerősítették, hogy az eljárás jelenleg is folyamatban van, de az ügy érdekeire hivatkozva további részleteket nem közöltek.
Információink szerint az eltűnt eszközökön végrehajtással kapcsolatos adatok lehettek. A végrehajtói iroda telefonos megkeresésünkre elismerte az eszközök eltűnését, de azt közölték, hogy kizárólag az iroda vezetője nyilatkozhat az ügyben. Az előre egyeztetett időpontban azonban már nem sikerült elérni őt, így nem egyértelmű, pontosan milyen adatok kerülhettek illetéktelen kezekbe.
Miért különösen érzékenyek ezek az adatok?
A végrehajtói irodákban kezelt információk kiemelten bizalmasak, mivel azok közvetlenül kapcsolódnak az adósok vagyoni helyzetéhez. A végrehajtók az eljárás során hozzáférhetnek többek között az adós ingatlan- és járműtulajdonára, bankszámlaadataira, társadalombiztosítási státuszára, valamint foglalkoztatottsági információira is.
Mivel Magyarországon évente több mint 400 ezer végrehajtási eljárás indul, ezek során rengeteg érzékeny adat halmozódik fel. Egy végrehajtói iroda akár 10 ezer aktát is kezelhet egyszerre, így egy esetleges adatszivárgás komoly következményekkel járhat.
Bejelentés az adatvédelmi hatóságnál
A HVG értesülései szerint a történtek után bejelentés érkezett a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz is, amely vizsgálatot indított. A hatóság jelezte, hogy a vizsgálat jelenleg zajlik, és annak lezárultáig nem tudnak további információval szolgálni.
A Magyar Bírósági Végrehajtói Kart is megkeresték az ügyben, azonban tőlük sem érkezett válasz. Az érintett irodában az ügyintézés a jelek szerint zavartalanul folyik tovább.
Informatikai problémák nehezítik a végrehajtók munkáját
A végrehajtási rendszer informatikai háttere évek óta problémákkal küzd. A Telex egy korábbi cikke szerint egy évekkel ezelőtti vizsgálat súlyos hiányosságokat tárt fel a Magyar Bírósági Végrehajtói Kar informatikai rendszerében. Bár azóta milliárdokat költöttek egy új, korszerű Integrált Végrehajtási Rendszer (IVR) bevezetésére, az a mai napig nem indult el, így a végrehajtók még mindig az elavult előző rendszert használják.
Végrehajtói kinevezések és informatikai szabálytalanságok
A végrehajtók hét évre szóló kinevezést kapnak, de ha szabálytalanságot követnek el – például az informatikai rendszer nem megfelelő használata miatt –, pénzbírságot szabhatnak ki rájuk. Ez az érintettek szerint aggályos, mivel így egy megbüntetett végrehajtó arra törekedhet, hogy a rendelkezésére álló idő alatt minél nagyobb anyagi előnyt szerezzen.
Több végrehajtó szerint az ellenőrzések során szándékosan apróbb hibákba kötöttek bele, hogy fegyelmi eljárásokat indítsanak ellenük, így fosztva meg őket irodáiktól. Néhány érintett emiatt feljelentést is tett, az ügyészség pedig nyomozást folytat az ügyben.
A Magyar Bírósági Végrehajtói Kar ezekre az állításokra nem reagált.
Ha hibát találtál, vagy megosztanád a véleményedet, kérjük, jelezd az alábbi e-mail címen:
e-mail cím megjelenítése
. Köszönjük az észrevételeidet!