január 07. kedd
Facebook
TheNews
← Friss hírekért ugorj a főoldalra

Környezetvédelmi és iparbiztonsági engedély sem kell az egyik magyarországi akku-feldolgozó üzemhez

Miért is kellene....


Kattints a hírhez tartozó címkékre:
Akkumulátorgyár   Akkumulátorfeldolgozó   Politika   Környezetvédelem   Természetvédelem   Szennyezés   Szabályozás   Választások   Kampány   Tervek

Újrakezdés a tiltások után: Hogyan működhet tovább a SungEel akkumulátor-feldolgozója?

A SungEel Kft. akkumulátor-feldolgozó üzemei, amelyek korábban súlyos szabályszegések miatt kerültek a hatóságok célkeresztjébe, most újraindításra készülnek. A cég szigetszentmiklósi és bátonyterenyei létesítményeit tavaly függesztették fel, de a közelmúltban több engedélyt is megszereztek a működés folytatásához. Ez azonban számos kérdést vet fel a környezetvédelmi szabályozás szigorúságával kapcsolatban.

A bátonyterenyei üzem területén négy gyűjtőhely található, az egyikre bemenni sem tudtak a hatósági emberei egy januári ellenőrzés során az ott tárolt nagy mennyiségű hulladék miatt.

Környezetvédelmi engedély nélkül

A szigetszentmiklósi üzemben évente több ezer tonna selejtes akkumulátort dolgozhatnak fel, anélkül hogy környezetvédelmi engedélyt írtak volna elő számukra. Bár az üzemnek nincsenek monitoring-kútjai, a hatóság szerint a tevékenységüknek nincs jelentős környezeti hatása. Ez az állítás azonban nehezen egyeztethető össze a korábbi jelentésekkel, melyek szerint az üzemben rákkeltő anyagok – például nikkel és kobalt – mennyisége drasztikusan meghaladta a határértéket.

Szabálytalanságok és bírságok

Korábban több visszaélés is napvilágra került, köztük a hulladékkezelési előírások megszegése és a munkavédelmi hiányosságok. A szigetszentmiklósi üzemet a katasztrófavédelmi hatóság 2023-ban bezáratta, de a SungEel fellebbezett, és folytatná tevékenységét. Egy tűzeset még a tiltás idején is bekövetkezett, bár személyi sérülés nem történt.

Export és hulladékgazdálkodás

A cég engedélyt kapott arra, hogy évi több ezer tonna veszélyes hulladékot szállítson Dél-Koreába újrahasznosítás céljából. Ez ugyanakkor nem oldja meg a helyben felhalmozott hulladékproblémákat. Az abasári raktárban tárolt, bűzlő hordók sorsa még mindig rendezetlen.

Miért nem számít veszélyesnek?

Az akkumulátorok hulladékának besorolása szintén vitatható. Az Európai Unió jelenlegi szabályozása szerint a selejtes lítium-ion akkumulátorokat nem-veszélyes hulladékként kezelik, ami megkönnyíti az ipari cégek működését, de nehezíti a szabályszegések szankcionálását. Az USA-ban ezeket már veszélyes anyagként kezelik, és Európában is tervezik a szigorítást.

Lakossági bizalom visszanyerése

A SungEel nyílt napokkal és a helyi közösség bevonásával igyekszik visszaszerezni a lakosság bizalmát. Bátonyterenyén például lakcímkártyával igazolhatják magukat az érdeklődők, hogy betekintést nyerjenek az üzem működésébe.

Összegzés

A SungEel Kft. története jól példázza, milyen kihívásokkal jár az ipari tevékenységek és a környezetvédelem közti egyensúly fenntartása. Az, hogy a cég környezetvédelmi és biztonsági előírások hiányában is folytathatja működését, számos kérdést vet fel a szabályozási rendszer hatékonyságával kapcsolatban. Az eset rávilágít arra, hogy sürgősen szükség lenne a jogszabályok frissítésére és szigorítására, hogy a hasonló problémák a jövőben elkerülhetők legyenek.

Ha adunk pénzt felmondasz?

A fenti jeligével jelentek meg cikkek egy másik erősen vitatott akkumulátor bizniszben érintett gyárral kapcsolatban. Sajtóértesülések szerint Még fizet is érte a hazánkban tevékenykedő dél-koreai akkumulátorgyár, csak mondjanak fel minél többen.


Akkumulátorgyárak és önkéntes leépítések: Valóban kínálnak pénzt a felmondásért?

A dél-koreai SK On, amely jelentős szereplő az elektromos autókhoz szükséges akkumulátorok piacán, meglepő lépést tett: önkéntes leépítési programot indított. A program célja, hogy a cég fenntartsa versenyképességét és hatékonyságát egy lassuló piacon.

A cég korábbi bejelentése szerint, az SK On olyan különleges végkielégítési csomagokkal ösztönzi a dolgozókat a felmondásra, akik saját döntésükből távoznak. A legnagyobb vonzerő a fizetésük felének felajánlása azoknak, akik hajlandóak korábban nyugdíjba vonulni. Bár a cég nagyobb partnerei között ott találjuk a Ford, Hyundai és Volkswagen cégeket is, a gyárak elhelyezkedését és a leépítés várható hatásait nem konkretizálták a bejelentéskor.

A SK On 2021-ben önállósodott az SK Innovation energiaipari csoporttól, de azóta nem tudott profitot termelni. A lassuló elektromos autópiac és csökkenő eladások tovább súlyosbítják a pénzügyi helyzetét. Az idei év első felében a cég 460 milliárd vonos (123,5 milliárd forint) veszteséget könyvelhetett el, miközben az előző negyedévben még csak 332 milliárd vonos (89,1 milliárd forint) mínuszt volt kénytelen elismerni.

A cég az intézkedésekkel a munkaerő csökkentésére és egy agilisabb működés kialakítására törekszik, hogy rugalmasabban tudjon alkalmazkodni a változó piaci környezethez. Azonban a hivatalos közlemények szerint Magyarországon, ahol több ezer munkavállalót foglalkoztat, nem terveznek hasonló lépéseket.

Az SK On elmondása szerint a magyarországi gyártási tevékenység a cég jövőbeni terveiben továbbra is fontos szerepet kap, de a piaci kihívások miatt a cég kénytelen alkalmazkodni az új körülményekhez.


Sokan félnek az gombamód elszaporodott akkumulátorgyáraktól hazánkban és egyesek szerint jogos a félelem, másik szerint konteo a környezetszennyezés. Érdekel mit hozott ki az egyik legfrissebb víz szennyezési vizsgálat?

Akkor lássuk



A Greenpeace újra ellenőrzi a gödi akkumulátorgyár vízszennyezését

A Greenpeace Magyarország ismét felmérte a váci szennyvíztisztítóba érkező víz szennyezettségi szintjét, mivel az itt elvezetett víz egy része a gödi Samsung akkumulátorgyár szennyvizét tartalmazza. Az üzemben alkalmazott, magzatkárosító hatású NMP (N-metil-2-pirrolidon) anyag, amelyet az unió is szigorúan szabályoz, már évekkel ezelőtt problémát okozott. A Greenpeace 2024 elején több mint 200 mikrogramm/liter NMP-koncentrációt talált a szennyvízben, amely a termőföldre is eljutott. Az idei szeptemberi méréskor azonban nem találtak határérték feletti szennyezést, de a vízben továbbra is kimutathatóak voltak akkumulátorgyártáshoz használt fémek, mint a lítium és a mangán.

A Greenpeace munkatársai szeptember 9-én három különböző mintát vettek a Duna vizéből Vácon. A minták a szennyvíztisztító kifolyója előtt, közvetlenül a szennyvízcsőnél, és a csőből szivárgó vízből származtak. Az összegyűjtött mintákat az Eurofins akkreditált laboratóriumába szállították, ahol az NMP és a toxikus fémek jelenlétét vizsgálták.

Bár az idei eredmények nem mutattak magas szennyezettséget, a Greenpeace figyelmeztet arra, hogy ez csak egy pillanatfelvétel, és nem garantált, hogy hosszú távon ne jelentkezzenek problémák. Az üzem által kibocsátott fémek jelenléte figyelmet érdemel, mivel a lítium és a mangán koncentrációja jelentősebb volt a szennyvízben, mint a közvetlen Duna-vízben.

A Greenpeace továbbra is nyomoz, és azt követeli, hogy a Pest Vármegyei Kormányhivatal végre tisztázza, hogyan juthatott NMP a gödi kútvizekbe és a termőföldre. A környezetvédelmi hatóság válaszait is várják arra vonatkozóan, hogyan működhet a Samsung akkumulátorgyára a felfüggesztett környezetvédelmi engedélyével.

nyitókép: SungEel HiTech Hungary / facebook oldala

TOP 6 Hírünk
Legfrissebb Híreink
TOP 6 Hírünk
Legfrissebb Híreink
TOP 6 Hírünk
Legfrissebb Híreink