Miért Növekszik a Gázszámla, Ha a Fogyasztás Nem Emelkedett?
A gázfogyasztás elszámolása sokak számára bonyolult és nehezen érthető, ami miatt sokan nem is kérdőjelezik meg az éves elszámolást. Az alábbi cikk Szántó Andrea történetén keresztül mutatja be, hogyan kerülhetünk egy olyan helyzetbe, ahol ugyanakkora fogyasztás mellett jóval magasabb gázszámlát kapunk.
Szántó Andrea Panasza: Miért Növekedett 22 Ezer Forinttal a Gázszámlája?
Szántó Andrea a nyilvánossághoz fordult panaszával, miután észrevette, hogy 2024-ben közel 22 ezer forinttal kell többet fizetnie, miközben a fogyasztása csupán 2 köbméterrel emelkedett tavalyhoz képest. A legnagyobb problémát az okozza, hogy a 26 köbmétert "versenypiaci költséget tükröző" áron számolták el, miközben ő átalánydíjat fizet. Az olvasó úgy érzi, hogy az MVM elszámolási rendszere nem tükrözi valós fogyasztását, és nem kapott érdemi választ kérdéseire. - számolt be róla a blikk
A Földgázszámla Magyarázata: Hogyan Működik Az Első Látásra Bonyolult Számítás?
A gázfogyasztás és annak elszámolása valóban nem egyszerű. Ahogy Holoda Attila energetikai szakértő elmagyarázza, az MVM rendszerét a fűtőérték és a fogyasztás jellege határozza meg. Minden fogyasztó számára biztosított egy évi 63 645 megajoule (MJ) hőmennyiség rezsicsökkentett áron. Azonban a fogyasztás mérése nem egyszerű köbméterekben történik, hanem a térfogatot a gáz fűtőértékével kell megszorozni. Ezért egy adott területen a fogyasztás magasabb lehet, mint más területeken, ha a gáz fűtőértéke alacsonyabb.
A "Versenypiaci" Árat Miért Kell Kifizetni?
A legtöbb fogyasztó számára problémát jelenthet, hogy ha az elszámolt fogyasztás meghaladja a kedvezményes áron elszámolható mennyiséget, akkor a felettes rész piaci áron kerül kiszámlázásra. Így például, ha a fogyasztó egy adott hónapban több gázt használ, mint amit a kedvezményes tarifa alapján számítottak, a különbözetet "versenypiaci" áron számolják el. Az ilyen többletbefizetéseket később ugyan korrigálják, de addig is az MVM "hitelezése" történik.
A Hatalmas Különbségek és Az Ügyfélszolgálat Kihívásai
Sokaknak – mint Szántó Andrea is tapasztalta – nem könnyű elérni az ügyfélszolgálatot, és ha elérik, akkor sem kapnak kielégítő válaszokat. Andrea panaszával több ügyintéző is foglalkozott, ám válaszaik nem voltak meggyőzőek. Az ügyintézés sebessége és hatékonysága is komoly problémákat vet fel, hiszen az ügyfél nem kapott érdemi válaszokat, és a válaszok között sem voltak egyértelmű magyarázatok.
Miért Nem "Hitelezhetünk" Az MVM-nek?
Holoda Attila szakértő szerint bár az elszámolási rendszer technikailag korrekt és logikus, egy fontos kérdés merül fel: miért kellene a fogyasztóknak hitelezniük az MVM-nek, ha a rendszer nem kamatozik? Az ilyen típusú "hitel" évente milliárdos nagyságrendű bevételt generálhat a legnagyobb állami vállalat számára, miközben az ügyfelek nem kapnak semmilyen kamatot a befizetett összegek után.
A Jövő Kihívásai: Egyszerűsített Elszámolás és Fair Számlázás
A szakértő szerint a legjobb megoldás az lenne, ha az átalánydíjasok esetében egységesen ugyanakkora lenne a számla végösszege minden hónapban, hogy elkerülhető legyen a fogyasztás feletti váratlan költségek elszámolása. Így a fogyasztók könnyebben tervezhetnék költségeiket, és nem lenne szükség az olyan komplikált elszámolási mechanizmusokra, amelyek végül elégedetlenséget okoznak.
Összefoglaló
Az MVM elszámolási rendszere bár logikusnak tűnik a szolgáltató szempontjából, a fogyasztók számára gyakran igazságtalan. A rendszer bonyolultsága, a többletbefizetések és a fogyasztás jellege szerinti elszámolás sok kérdést vet fel. Mivel az ilyen problémák nemcsak egyedi esetek, hanem széleskörű jelenségként is megjelennek, a fogyasztóknak szükségük van arra, hogy átlátható és egyértelmű elszámolási rendszert kapjanak. Az ügyfélszolgálat javítása és az egyszerűsített elszámolás kulcsfontosságú lépések lehetnek egy igazságosabb gázszolgáltatás kialakításához.
Ha hibát találtál, vagy megosztanád a véleményedet, kérjük, jelezd az alábbi e-mail címen:
e-mail cím megjelenítése
. Köszönjük az észrevételeidet!