Szijjártó Péter kemény üzenete von der Leyennek – “Kinek az érdekét szolgálja mindez?”
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter élesen bírálta az Európai Bizottság új vámintézkedését, amely a kínai elektromos járműveket érinti. A politikus közösségi oldalán nyilatkozott a döntés kapcsán, keményen bírálva Ursula von der Leyen bizottsági elnököt és annak irányítását. A tárcavezető szerint a vámok bevezetése újabb csapást jelent az európai gazdaság versenyképességére, és nem veszi figyelembe sem a tagállamok, sem a kontinens legnagyobb autógyártóinak érdekeit. Szijjártó felvetette a kérdést: “Kinek az érdekét szolgálja mindez?”
Jogos a kérdés: kinek az érdekét szolgálja mindez? Az európai uniós országokét biztosan nem, mert a 27-ből mindössze 10-en szavazták meg. Az európai autógyártókét sem: az autóipar legnagyobb szereplői kézzel-lábbal tiltakoznak az intézkedéssel szemben, hiszen az európai elektromobilitási stratégia sikere nehezen képzelhető el a kínai beszállítókkal való együttműködés nélkül
Egyoldalú döntés, európai tiltakozás
Az Európai Bizottság szerdai döntése értelmében büntetővámokat vet ki a Kínából érkező elektromos autókra. A szavazás során a 27 uniós tagállamból mindössze tíz állt a javaslat mögé, amit számos tagállam, köztük Magyarország és Németország is elutasított. Az autógyártók szerint a döntés kifejezetten káros hatással lehet az európai elektromobilitási stratégia sikerére, amely a kínai beszállítókkal való szoros együttműködésre épül. Ennek köszönhetően a kontinens az elmúlt években kiemelkedő eredményeket ért el a fenntartható járműgyártás terén.
A külgazdasági és külügyminiszter rámutatott, hogy a döntés mögött komoly gazdasági következmények húzódnak, és a döntéshozók nem vették figyelembe az európai ipar és vállalkozások érdekeit. Szijjártó egyenesen kijelentette, hogy “az elmúlt öt év vesszőfutása nyomán az EU kevésbé biztonságossá, kevésbé versenyképessé és politikailag súlytalanabbá vált, mint 2019-ben volt.”
Orbán Viktor szerint is súlyos csapás
A magyar miniszterelnök, Orbán Viktor szerint az intézkedés a német gazdaságot is súlyosan érinti, hiszen Németország erősen támaszkodik az autóipari termelésre és exportjára. A vámpolitikai változások drága és hosszan tartó átalakulásokat okozhatnak az európai autópiacon, amely a német gazdaság egyik legnagyobb szektora. Az intézkedés tehát nemcsak a német autóipar fejlődését, hanem közvetve az európai gazdaság stabilitását is veszélyeztetheti.
“Miért lépik meg?”
Szijjártó Péter a kérdés feltevésével egyértelművé tette, hogy az intézkedés mögött politikai szándékot sejt, amely szerinte káros az európai gazdaság számára. Von der Leyen Bizottsága komoly felelősséget visel azért, hogy “Európát belevitte egy vesztes háborúba, és az EU világgazdasági és világpolitikai jelentősége lecsökkent”. A külgazdasági miniszter szavai szerint az Európai Bizottság az elmúlt évek során nem hozott megfontolt döntéseket a kontinens jövője érdekében, ami gyengítette az unió nemzetközi helyzetét és versenyképességét.
A jövő kérdése
Az új vámtörvény vitája azonban rávilágít egy mélyebb problémára is: az Európai Unió tagállamai és vállalatai közötti érdekütközések kezelésére. Az Európai Bizottság döntéseit nemcsak a nemzeti kormányok, de az érintett ágazatok is kétségbe vonhatják, ha nem látják a közös jövő szempontjából kedvezőnek azokat. Szijjártó Péter figyelmeztetése így nem csak a büntetővámok kérdéséről szól, hanem egy olyan Európai Unióról, amely még keresi a helyét a globális színtéren.
Az elkövetkezendő hónapokban világossá válhat, hogy az Európai Bizottság hogyan kívánja kezelni a kritikákat, és milyen konkrét lépésekkel igyekszik a tagállamok érdekeit és az európai gazdaságot támogatni.
Ha hibát találtál, vagy megosztanád a véleményedet, kérjük, jelezd az alábbi e-mail címen:
e-mail cím megjelenítése
. Köszönjük az észrevételeidet!