Tanuszoda-torzók lettek a százmilliókból Mosonmagyaróváron és Csornán
Videóriport a Mosonmagyaróvári és Csornai Tanuszodáról
A győr-moson-soproni Mosonmagyaróvár és Csorna tanuszodái már hosszú hónapok óta építés alatt állnak, ám a kivitelezés soha nem fejeződött be, és jelenleg csak torzóként állnak a két településen. Az Octopus Invest Kft. nyerte el mindkét projekt kivitelezését, de bár a vállalat 800 és 900 millió forint közötti összegeket kért a munkálatokért, egyik létesítményt sem sikerült befejeznie. Mosonmagyaróváron mindössze a munkálatok 40 százalékánál, Csornán pedig 25 százaléknál tartottak, mire a kivitelező cég a munkálatokat leállította.
A kormány számára nem ismeretlenek az ilyen helyzetek, hiszen az országos tanuszoda-program, melynek célja 57 tanuszoda építése, már évekkel ezelőtt indult. Az ígért beruházások során azonban a központi pénzek nem mindig bizonyultak elegendőek, és a kivitelezés is gyakran csúszott. Az állam most újabb pénzeket csoportosít át, hogy befejezze a félkész létesítményeket, így például Mosonmagyaróváron a kormány egy új közbeszerzés keretében nettó 588 millió forintért vállalta a befejező munkálatokat, míg Csornán a költségek nettó 932 millió forintra rúgnak.
A kivitelezési problémák nem korlátozódnak csupán a mosonmagyaróvári és csornai projektjeikre. Az Octopus Invest Kft. több más állami projektet is elnyert, ám több helyen is feljelentették őket, mivel alvállalkozóik állítják, hogy a vállalat nem fizette ki a munkáikért járó összegeket. Ennek ellenére a cég egy ideje már felszámolás alatt áll.
A Kormány Tanuszoda Programjának Kihívásai
A kormány 2014-ben kezdte el a tanuszoda-programot, amely 57 létesítmény megépítését tűzte ki célul. A tervben szereplő tanuszodák összesen 3-400 millió forintból épültek volna, ám a közbeszerzési folyamatok elhúzódtak, és az építkezések költségei az évek során jelentősen megemelkedtek. Az utóbbi években már 6-7-800 millió forintot is kértek a kivitelezők, és több helyen, így a pilisvörösvári tanuszodánál is, a költségek ellenére csak részlegesen készültek el az építmények.
A Mosonmagyaróvár és Csorna projektjei nem egyedülállóak a sorozatosan félbemaradt állami beruházások között. Az Építési és Közlekedési Minisztérium tájékoztatása szerint az országos tanuszoda-program keretében az ígért 57 létesítményből csupán 37 készült el, míg 20 tanuszoda még mindig nincs kész. Az újabb közbeszerzési eljárások és a költségvetés további emelkedése lehetőséget ad arra, hogy a befejezetlen projektek előbb-utóbb elkészüljenek, de hogy ez mikor történik meg, még kérdéses.
A helyzet különösen akkor válik aggasztóvá, ha figyelembe vesszük, hogy az állami költések más területeken, például sportlétesítményekre, sokkal nagyobb mértékűek. Míg a stadionok és más nagy létesítmények megépítésére akár több tízmilliárd forintot is költenek, addig a tanuszodák, amelyek fontos szerepet játszanának a gyerekek úszásoktatásában, évről évre csak részlegesen valósulnak meg.
Mi a Jövő?
A mosonmagyaróvári és csornai tanuszodák esete azt mutatja, hogy az állami beruházások során a megfelelő tervezés, költségvetés és kivitelezési felügyelet kulcsfontosságú. Az elhúzódó munkálatok és a költségvetési problémák mögött gyakran állnak nemcsak kivitelezési hibák, hanem szerződéses és pénzügyi problémák is. Az államnak és a helyi önkormányzatoknak szorosabb ellenőrzést kellene bevezetniük, hogy a hasonló esetek ne ismétlődjenek meg a jövőben. Mivel a kormány célja az oktatási infrastruktúra bővítése és a gyermekek úszásoktatásának javítása, remélhetőleg a befejezetlen projektek végre a végső stádiumba lépnek, és nem lesznek többé csak torzóként a települések szélén.
Ha hibát találtál, vagy megosztanád a véleményedet, kérjük, jelezd az alábbi e-mail címen:
e-mail cím megjelenítése
. Köszönjük az észrevételeidet!