november 14. csütörtök
Facebook
TheNews
← Friss hírekért ugorj a főoldalra

Üvegvisszaváltás botrány: így vernek át a boltban, leleplezték a trükközést



Kattints a hírhez tartozó címkékre:
                          

Betétdíjas üvegvisszaváltás: Így verhetnek át a boltban

Az üvegvisszaváltás új rendszere Magyarországon alig pár napja indult el, ám máris megjelentek a trükközések és csalások a betétdíj kapcsán. A TikTokon terjedő egyik videó rávilágít arra, hogyan próbálnak egyes vendéglátóhelyek visszaélni a rendszerrel, és ezzel átverni a vásárlókat.

A TikTokon leleplezett trükközés


Egy férfi egy TikTok-videóban számolt be arról, hogy amikor egy vendéglátóhelyen üdítőt vásárolt, a blokkon feltüntették az 50 forintos üvegvisszaváltási díjat. Azonban csak az asztalnál vette észre, hogy a palackokon nem szerepelt az új, visszaváltásra jogosító logó, ami nélkül az üvegeket nem lehet visszaváltani.

Ez a logó kulcsfontosságú a rendszerben, hiszen az üvegvisszaváltás lényege az, hogy csak azokat a palackokat lehet visszavinni, amelyekre a MOL hulladékkezelő cége, a MOHU által kihelyezett logóval ellátták. Ezeket az automatákhoz kell visszavinni, melyeket minden 300 négyzetméternél nagyobb áruházban kötelezően telepíteni kellett.

A rendszer nehézségei és hibái

Az üvegvisszaváltás rendszere komoly kihívásokkal indult, amit sokan már előre sejtettek. Az új rendszert eredetileg 2023 januárjában kellett volna bevezetni, de a technikai és logisztikai nehézségek miatt végül csak júliusban lett kötelező. Az indulás óta számos probléma merült fel, beleértve a nem megfelelő logóval ellátott palackokat és a visszaváltó automaták üzemelésével kapcsolatos zavarokat.

Hogyan károsíthatják meg a vásárlókat?


A TikTokon látott eset világosan mutatja, hogy a vendéglátóhelyek egy része visszaélhet a betétdíjjal, ha olyan üdítőket árul, amelyekre felszámítják a díjat, de a vásárlónak nincs lehetősége visszaváltani a palackot. Ez nyilvánvaló átverés, hiszen a betétdíj lényege az, hogy a vásárló visszakapja azt a pénzt, amikor visszaviszi az üveget vagy palackot. Ha azonban az üvegen nincs logó, a vásárló kénytelen elveszíteni ezt az összeget.

A rendszer ára és kritikái

Az új betétdíj bevezetése nemcsak a vásárlók, de a gyártók és kereskedők számára is jelentős költségekkel jár. A 24.hu beszámolója szerint a gyártók többek között azzal kritizálják a MOL MOHU-t és az energiahivatalt, hogy a díjak költségszerkezete nem átlátható. Ez azt jelenti, hogy a vállalatok nem tudják pontosan, milyen kritériumok alapján állapítják meg a fizetendő díjakat, ami bizonytalanságot okoz a piacon.

A betétdíjas rendszer bevezetése ráadásul a vártnál nagyobb áremelkedést is hozott. Ez azért is probléma, mert sok vásárló számára az árak növekedése már így is terhet jelent, és az új rendszer tovább nehezítheti a helyzetet.

Hogyan kerülhetjük el az átverést?

A vásárlók számára az egyik legfontosabb tanács, hogy mindig ellenőrizzék a megvásárolt palackokon a visszaváltásra jogosító logót. Ha a logó nincs rajta, akkor érdemes jelezni az üzletben, és ha szükséges, kérni az üdítő kicserélését. Emellett, ha valaki azt tapasztalja, hogy a betétdíjat felszámítják, de a visszaváltás nem lehetséges, érdemes nyilvánosságra hozni az esetet, hogy másokat is figyelmeztessenek a visszaélésre.

Összegzés

Az üvegvisszaváltás új rendszere még gyerekcipőben jár, és bár környezetvédelmi céljai fontosak, a rendszer jelenlegi működése számos problémát okoz. A TikTok-videóban látott eset rávilágít arra, hogy a vásárlóknak érdemes óvatosnak lenniük, és figyelniük a betétdíjjal kapcsolatos szabályokra, hogy elkerüljék az átverést. Ahogy az új rendszer kiforrja magát, remélhetőleg a hibák is csökkennek majd, de addig is fontos a tudatosság és az odafigyelés.

Oldalunk legfelkapottabb bulvár hírei
(+10.000 oldalletöltés egyetlen nap alatt)
Google keresési statisztika
Erre kerestek rá leggyakrabban a magyarok (+20.000 egyetlen nap alatt)
Oldalunk legfelkapottabb közéleti hírei
(+10.000 oldalletöltés egyetlen nap alatt)
Oldalunk legfelkapottabb bulvár hírei
(+10.000 oldalletöltés egyetlen nap alatt)
Google keresési statisztika
Erre kerestek rá leggyakrabban a magyarok (+20.000 egyetlen nap alatt)
Oldalunk legfelkapottabb közéleti hírei
(+10.000 oldalletöltés egyetlen nap alatt)
Oldalunk legfelkapottabb bulvár hírei
(+10.000 oldalletöltés egyetlen nap alatt)
Google keresési statisztika
Erre kerestek rá leggyakrabban a magyarok (+20.000 egyetlen nap alatt)
Oldalunk legfelkapottabb közéleti hírei
(+10.000 oldalletöltés egyetlen nap alatt)