Az Autópálya-Koncesszió: Milliárdos Fizetések és Kérdések
A magyar állam 15-17 ezer milliárd forintot fizethet a 35 évre szóló autópálya-koncesszió után, amit Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető konzorcium nyert meg 2022-ben. Ez az összeg a Szabad Európa által kiperelt szerződések mellékletei alapján derült ki. A koncesszióval a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF), melyet a konzorcium alapított, 35 évre megkapta a hazai autópálya-hálózat nagy részének üzemeltetését és bővítését.
A Szerződés Részletei
Az állam 1666 kilométernyi útszakaszt adott át a Mészáros-féle konzorciumnak, de további 381 kilométernyi autópálya szakasz, mint például az M5-ös és az M6-os bizonyos részei is átkerülhetnek hozzájuk. A szerződés alapján az MKIF összesen 9222 milliárd forintot kaphat az átépítésekért, bővítésekért és új utak építéséért, míg az utak üzemeltetéséért 8067 milliárd forintot számíthatnak fel. A munkálatokat nagy valószínűséggel Mészáros Lőrinc és Szíjj László cégei fogják végezni.
Pénzügyi Előnyök
A G7 korábbi számításai szerint a konzorcium 700 milliárd forintot kereshet a koncesszió 35 éve alatt. Már a koncesszió első hónapjaiban is többmilliárdos nyereséget könyvelhettek el Mészárosék, ami jól mutatja a szerződés pénzügyi előnyeit a konzorcium számára.
Az Európai Bizottság Véleménye
Eközben az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított a 35 évre szóló autópálya-koncesszió miatt. A Bizottság szerint a koncessziónál nem volt átlátható a becsült szerződéses érték, nem hárítja át kellő mértékben a működési kockázatot, és indokolatlanul hosszú időre szól, ami sérti az uniós jogot. A magyar kormány szerint viszont ez kettős mérce alkalmazása, és vitatják a Bizottság álláspontját.
Következtetések
A 35 éves autópálya-koncesszió jelentős pénzügyi terhet ró a magyar államra, miközben a Mészáros-Szíjj konzorcium számára jelentős nyereséget hoz. Az ügy megosztó, hiszen az Európai Bizottság és a magyar kormány között vitát váltott ki a szerződés átláthatósága és jogszerűsége. Az elkövetkező években figyelemmel kell kísérni, hogyan alakul a koncesszió és milyen hatással lesz az ország gazdasági helyzetére.
|