Vége az időskori vezetésnek? jelentősen szigorítanák az idős sofőrök jogosítványszerzését
Kattints a hírhez tartozó címkékre:
Szigorítanák az idős sofőrök jogosítványszerzését Magyarországon
A közelmúltban közzétett közlekedési baleseti statisztikák rávilágítottak egy súlyos problémára: az idős sofőrök fokozott kockázatot jelentenek a hazai utakon. Az első félévi adatok szerint 2024-ben összesen 6523 személyi sérüléssel járó baleset történt Magyarországon, és ebből 996 esetben 65 év feletti vezetők voltak a felelősek. Ez a magas arány indokolttá teszi a kérdést: elegendőek-e a jelenlegi szabályozások az idősebb korosztály vezetési képességeinek felmérésére?
Kapitány Tibor, a Több mint jogsi autósiskola vezetője a hirado.hu-nak nyilatkozva úgy vélekedett, hogy a mostani szabályok nem elég szigorúak. Az orvosi vizsgálatok nem nyújtanak teljes képet az idősebb sofőrök vezetési képességeiről, mivel ezek többnyire csak az alapvető fizikai állapotot mérik fel, de nem tudják felbecsülni, hogyan viselkednek az érintettek a valós közlekedési helyzetekben.
A statisztikák aggasztó képet mutatnak
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb felmérése szerint a 65 év feletti korosztály okozza a legtöbb személyi sérüléssel járó balesetet, megelőzve a fiatalabb korosztályokat. Kapitány Tibor szerint ezen adatok fényében szükségessé válhat egy átfogó reform a jogosítványok meghosszabbításának rendszerében, különös tekintettel az idősebbekre.
Egyes nemzetközi példák azt mutatják, hogy bizonyos országokban a 70 év feletti vezetőknek külön engedélyt kell kérniük, vagy rendszeres, gyakorlati felméréseken kell részt venniük, hogy megújíthassák jogosítványukat. Kapitány szerint Magyarországon is érdemes lenne bevezetni hasonló intézkedéseket, hogy biztosítsák az idős vezetők alkalmasságát.
A család szerepe is kiemelt fontosságú
Az autósiskola vezetője rámutatott arra is, hogy a családoknak is fontos szerepük van ebben a kérdésben. „A legnagyobb felelősség a családé, hiszen ők látják legjobban, hogy idős hozzátartozójuk még biztonságosan tud-e vezetni” – mondta Kapitány. A családok sokszor a legjobb helyzetben vannak ahhoz, hogy észrevegyék, ha idős rokonuk már nem biztonságosan vezeti az autót. A javaslat: szigorúbb felmérések és ellenőrzések
Kapitány Tibor javaslata szerint a 65 év feletti sofőröknek rendszeres, közlekedési szakemberek által vezetett felméréseken kellene részt venniük, amelyek valós közlekedési helyzetekben mérnék fel vezetési képességeiket. „Ez nem azt jelenti, hogy meg akarjuk vonni az idősektől a vezetés lehetőségét, hanem hogy biztosítsuk, hogy akik az utakon vannak, azok valóban alkalmasak is erre” – tette hozzá.
A kérdés társadalmi vitát gerjeszthet, hiszen az idős emberek számára a vezetés gyakran a függetlenség egyik legfontosabb záloga. A biztonság azonban mindenek felett áll, ezért egyre inkább előtérbe kerül az idősebb sofőrök jogosítványszerzésének szigorítása.
Ha hibát találtál, vagy megosztanád a véleményedet, kérjük, jelezd az alábbi e-mail címen:
e-mail cím megjelenítése
. Köszönjük az észrevételeidet!