# Spanyol közlekedési miniszter: Mindent megteszünk, hogy elutasítsuk a magyar ajánlatot a Talgo vonatgyárra
A spanyol közlekedési miniszter, Óscar Puente, nyilatkozatai szerint a spanyol kormány minden tőle telhetőt meg fog tenni annak érdekében, hogy elutasítsa a magyar ajánlatot a Talgo vonatgyár megvásárlására. A spanyol sajtóban az ügy két friss információja került reflektorfénybe szerdán: egyrészt a magyar konzorciumnak sikerült megállapodnia a Talgo hitelezőivel, másrészt pedig Óscar Puente kijelentette, hogy a kormány mindent megtesz az ajánlat elutasítása érdekében.
A spanyol Expansión lap beszámolója szerint Óscar Puente közlekedési miniszter egy keddi gazdasági rendezvényen jelezte, hogy a spanyol kormány minden eszközzel próbálja megakadályozni a Talgo vonatgyár magyar felvásárlását. A miniszter reakciója az ajánlattevő magyar Ganz-MaVag Europe Zrt. sikeres megállapodására érkezett a Talgo hitelező bankjaival, amely lehetővé tette számukra a pénzügyi zöld utat az üzlet számára. Azonban a spanyol kormány számára fontos a politikai bólintás, amely még várat magára.
Az ajánlat mögötti lehetséges szálakat illetően a spanyol sajtó az Orbán Viktortól és az orosz befektetőktől való tartózkodást említi. Óscar Puente nyilatkozatai alapján a spanyol kormány aggódik amiatt, hogy az ajánlat mögött Orbán Viktor vagy orosz befektetők állhatnak.
Az Expansión beszámolója továbbá megemlíti, hogy a magyar konzorcium pénzügyi erejének jelentős része Tombor András vasúti befektető cégére és az állami Corvinus alapra támaszkodik. Azonban ezeket az információkat a magyarországi cégközlöny adatai nem támasztják alá.
A Talgóhoz hitelező bankokkal való megállapodás szükségessége abból adódott, hogy az összesen mintegy 300 millió eurós hitelcsomagot folyósító húsz bank bármelyike lehívhatná a tartozás összegét, ha olyan új tulajdonos érkezik, akit nem ítélnek pénzügyileg biztonságosnak.
A spanyol kormányzat figyelmét fokozottan foglalkoztatja az ügy, és úgy tűnik, hogy a politikai döntés még várat magára. Jordi Hereu ipari miniszter is arról beszélt egy rendezvényen, hogy a Talgo stratégiai vállalat, és a kormány alaposan elemzi majd a jövőbeli tulajdonosok profilját. Ha a spanyol kormány rábólint az üzletre, csak azzal a meggyőződéssel teheti, hogy a stratégiai irányítás spanyol kézben marad.
Az ajánlattevő mögött álló szervezeteket vizsgálva a magyar cégközlöny alapján főleg a Mol Nyrt. tűnik ki. A Ganz-MaVag Europe Zrt. igazgatóságának elnöke Bacsa György, az öt igazgatósági tag egyike Tombor András. A Ganz-MaVag Europe Zrt. egyetlen részvényese, a Ganz-MaVag Holding Kft. pedig a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő (MVBV) Zrt. tulajdonában áll, amely mögött a Mol vagyonkezelőjének leányvállalata, a Lead Ventures Alapkezelő Zrt. irányítása áll.
A céghálóban található némi orosz kapcsolat is, bár ezek mára elavultak vagy átszerveződtek. Az MVBV Zrt. két leánycége közül az egyik, a Ganz-MaVag International Kft. korábban orosz részesedéssel rendelkezett, azonban az oroszok az MVBV Zrt. szerepeltével távoztak. A Ganz-MaVag Invest Zrt. másik leányvállalata, a Dunakeszi Járműjavító Kft. szintén korábban orosz kapcsolatokkal rendelkezett.
Az ügyben a spanyol kormány különös figyelmet szentel a magyar ajánlattevő mögött álló szervezetek tulajdoni háttérének, és azonosítani kívánja, hogy esetleges magyar állami vagy orosz szálak vannak-e az ügyben.
Nyitókép illusztráció
|